ARCHEOLOGICKÉ VÝZKUMY

MAPA - ARCHEOLOGICKÉ VÝZKUMY 2025-06-09    Přednáška Třebízská princezna a hroby náčelníků Slaný 2025 - archeolog Milan Kuchařík 2025-05-22    Vlčí jáma u obce Svor 2025-02-06    Skrytá tajemství hradů - setkání s archeologem Milanem Sýkorou 2025-01-27    Archeologické nálezy v Libkovicích v roce 2024 2024-12-18    Třebízská princezna - 2. díl. Analýza kovových artefaktů 2024-08-12    Odkrývání pece z mladší doby římské u Třebíze 2024-07-29    Třebízská princezna - nález hrobu z 3. století p.ř.n.l. 2024-07-20    Nález štípané industrie u Třebíze 06/24 2023-05-29    Nález formy na odlévání srpů z mladší doby bronzové - Praha-Modřany 2023-05-10    Výzkum zaniklé tvrze ve Vinoři u Prahy 2022-11-15    Zaniklé vojenské a evangelické hřbitovy v Praze-Karlíně - 1 2022-07-01    Stopy po dílně na výrobu štípané industrie - Praha-Modřany 2022-06-16    Objevy při archeologickém výzkumu u Debrna 2022-04-04    Sídlištní a pohřební památky z pravěku - Praha, Modřany 2021-12-04    Vykopávky v Libkovicích 2021 - 2 - Středověký hřbitov 2021-11-25    Vykopávky v Libkovicích 2021 - 1 - Mohylové pohřebiště 2021-09-15    Archeo střípky - nálezy v Praze, Ďáblicích 2021-07-22    Archeo střípky - nálezy v Praze, Modřanech 2021-05-14    Pražské opevnění u Poříčské brány 2021-05-14    Archeo střípky - Zásobní jáma z doby bronzové 2021-02-12    Archeologický výzkum zaniklé vinice v Praze - Libni 2021-02-02    Hrob z období stěhování národů - 2 2021-01-27    Hrob z období stěhování národů - 1 2020-07-06    Nález depotu bronzových náramků Praha - Modřany 2019-11-06    Záchranný archeologický výzkum - Libkovice 2019 2019-08-18    Karlovy Vary - výzkum před kostelem sv. Máří Magdalény 2019-06-14    Hrad Kalich 2019 2017-10-03    Švédské šance u Přísečnice 2017-08-31    Stříbrný poklad u Roudnice 2017-07-23    Libkovice 2017 2016-09-01    Vykopávky Rýzmburk 2016
2025-07-14
Obnova křížku u zaniklé obce Svatý Vojtěch nedaleko kláštera Teplá

„Zřízeno ke cti Boží Karlem a Annou Punzet z Bezvěrova čp. 7. v roce 1865.“ praví text vyrytý do kamene křížku, jehož ruiny ležely dlouhá desetiletí zapomenuty uprostřed pastvin u dnes již zaniklé cesty. Stezka vedla od kláštera Teplá, přes dnes zaniklou ves Svatý Vojtěch a dále na Bezvěrov. Zde, několik set metrů za Svatým Vojtěchem, po levé straně cesty, stával křížek. V temných poválečných časech šel křížek k zemi a zemědělská technika jeho části rozvláčela po okolí.

Posledních několik let chodí po krajině Tepelska Ludvík Poláček, který právě takové nešťastně skončivší památky hledá a dává jim nový život. Při svých toulkách narazil i na tento křížek. Slovo dalo slovo domluvil se s majitelkou pozemku a křížek spolu se svými přáteli opět vztyčil.
Pojďte se s námi na tuto bohulibou akci prostřednictvím zvídavé kamery podívat.

Na závěr našeho povídaní si dovolíme malý úryvek z knihy Heřmana Josefa Tyla Psancem. Tyl byl poslán do Teplé v roce 1946 a jmenován převorem kláštera. Z této doby jsou také jeho následující vzpomínky :
„Protože každé revoluční období dějin je provázeno jistým druhem obrazoborectví, při němž nejedna historicky významná nebo umělecká hodnota či památka je zničena, i tentokráte byl zahájen ideový boj nejdříve ve školách, kde jako první akce bylo nařízeno odstranění křížů. Tento boj se později přenesl i ven, kde první obětí protináboženského běsnění se staly kříže a pak i sochy Panny Marie a světců podél cest“.
„Byl to tragicky smutný pohled na ty rozbité kříže podél cest, často na místech, která připomínala nějakou životně nebo i dějinně významnou událost. Tato akce byla v krajině provedena jako na povel a dle plánu ze soboty na neděli. Napsal jsem na protest na ONV v Toužimi o vyšetření těchto zločinů, zjištění pachatelů a na jejich účet opravu povalených křížů a to z důvodu :
1. národní reprezentace v lázeňské krajině (kulturní cizina odsoudí tento vandalský čin jako násilný zločin proti projevu náboženského cítění lidu),
2. památkových, historických a uměleckých,
3. kartografických,
4. že tento zločin je nejen urážkou náboženského cítění našeho věřícího lidu, ale i projevem nekulturnosti člověka.
Tento protest jsem přečetl z kazatelny při každé mši svaté. Sotva přišly tetičky z kostela domů, první u nich bylo:´O čem dnes převor kázal?´ tázal se manžel nebo syn. Tetičky řekly obsah protestu. Odpoledne v hospodě v Šafářských domcích byla o tom debata. Jeden tam rozhořčeně pronesl:´Tak vidíš – napřed nám řeknou, že máme zbourat a nyní nakonec to budeme muset postavit´. Nestavěli, ale kolem bourání křížů se shodou okolností seběhlo tolik různých příběhů, že se tyto staly osudem marnosti všech, kdo vstyčili svou pěst proti Ježíži Kristu. Před národní poutí ke hrobu blah. Hroznaty v roce 1949 uspořádal jsem noční smírnou adoraci za zneuctění křížů v Hroznatově kraji a o pouti – protože biskupové nemohli již přijet – posvětil při slavné mši svaté prorektor olomoucké univerzity univ. prof. a papežský prelát dr. Cinek pět třímetrových smírných křížů, u nichž vždy po dvou stáli čestnou stráž v dělnických halenách mladí muži. Při další pouti 1950 měly být tyto kříže slavnostně instalovány místo povalených křížů v okolí kláštera. K tomu však již nedošlo…“


Film na YouTube.
Příspěvěk na Facebooku.